En aquest article que podreu llegir tot seguit, Meritxell Pubill, professora de música del nostre institut, reflexiona sobre els beneficis i la necessitat de fer música a l'ensenyament en tots els nivells i ens ofereix de compartir amb tots nosaltres els seus pensaments al voltant de la música. Gràcies Meritxell.
-He sentit a dir que
algunes persones es pregunten si sóc important, jo, l’única art en la qual
interaccionen junts els dos hemisferis i faig que sigui possible la
interpretació musical...i tot i així sovint es qüestiona si cal aprendre música
a les escoles.
Sí, jo sóc la música, la
que a tu tant t’agrada, sigui quin sigui el gènere, estil i època. Sóc un
llenguatge universal que tothom entén i expresso multitud de sentiments i
emocions. Em comunico mitjançant la combinació de sons, ritmes i silencis. Jo
t’acompanyo quan vols i quan em necessites, només cal que em recordis i sóc al teu costat. Quan m’escoltes
t’envolto amb els meus sons, t’acarono, t’acullo.... sóc a prop teu... A poc a
poc les meves ones sonores van traspassant la teva pell, noto com et vas
relaxant i així puc fluir dins teu. La meva essència: melodia, ritme, timbre,
emoció... et transporta a una dimensió molt privada que només coneixes tu.
Recordes la primera
vegada que em vas sentir?
Eres un ser indefens dins
una cova fosca, molt fosca on no veies absolutament res, no hi havia cap mena
de so ni soroll. Et senties vulnerable i estaves sol dins aquell lloc fosc, no
hi havia res, estaves cobert d’un tel que t’envoltava i et protegia... De sobte
un dia vas escoltar un ritme pausat i regular, et transmetia pau,
tranquil·litat i calma. Altres vegades era agitat, irregular i et transmetia
intranquil·litat, por, ràbia i així vas anar descobrint les emocions, les
intensitats, el tempo... ara saps que tot això era el batec del cor de la mare
i els seus estats d’ànim,
També hi havia diferents
sons amb els seus peculiars timbres sonors: intestins, flux sanguini... quina
música tan bella! Que confortable i que meravellosa... i aquella tendra, bonica
i melodiosa melodia! La veu de la mare, una sèrie de sons alternats entre si que
t’envoltaven de dolçor, ets senties acollit i confortable... Així va ser com
vas descobrir per primer cop la música. I així, a poc a poc, escoltant els meus
sons vas anant desenvolupant la part esquerra del cervell: intuïció, emocions,
expressions i la percepció de la música.
Nosaltres
com a persones som música i junt amb altres podem formar una bonica orquestra
on podem tocar tots junts respectant la pròpia personalitat i les característiques
de cadascú. Si ens treuen la música, si no la coneixem, si no la vivim, si no l’aprenem,
què ens quedaria com a societat si tots i cadascú de nosaltres som música i
emoció?
Si
només potenciem la part dreta del cervell: llenguatge, lògica,
matemàtiques...que passarà amb la part esquerra? La de les emocions, la
intuïció o la creativitat? deixarem que s’atrofiï per manca de treballar-la? perdrem
la nostra part humana de tendresa, dolçor, emoció? anirem desequilibrats com en
una balança on l’hemisferi dret té més pes que l’hemisferi esquerre? realment
ens ho podem permetre com a individus que formem una societat? quin seria el
futur d’una comunitat en què hi manqués l’emoció, la creativitat i l’expressivitat?
quin tipus de balança cerebral volem? com podem expressar les nostres emocions
i sentiments, si no en sabem, si no aprenem com fer-ho? quin nivell d’expressió
tindrem com a societat?
IMPORTÀNCIA DE
L’APRENENTATGE MUSICAL
En l’aprenentatge musical
es treballa l’audició, execució instrumental i/o cantada i l’escriptura. És la
interacció dels dos hemisferis el que possibilita la interpretació musical. En
el cant, per exemple, l’articulació de les paraules (llenguatge,
representacions verbals, lletra) intervé HE i l’entonació melòdica (intervals,
intensitat, emoció expressiva) intervé HD. D’altra banda, quan toquem un
instrument i interpretem una obra (ritme, mà dreta...) pertany HE i la
interpretació, intensitat, expressió, control mà esquerra intervé HD. Per tant,
la música permet l’equilibri dinàmic entre HE i HD. L’activitat que realitza el
cervell tant és receptiva com executiva.
QUINS SÓN ELS SEUS
BENEFICIS?
Els beneficis que ens aporta la música són
a nivell cognitiu, físic i emocional-social:
v Cognitius: Estimula
la memòria a curt i a llarg termini. Ajuda a mantenir l’atenció, la
concentració i a connectar la persona amb la realitat. Augmenta la creativitat.
Activa les neurones, tot estimulant diferents parts del cervell que intervenen
en l’activitat mental.
v Físics: Relaxa
i disminueix l’angoixa, l’ansietat i l’estrès. Millora la coordinació del
moviments i la mobilitat de les articulacions. Millora la memòria visual
espacial. Estimula el moviment i el ritme intern.
v Emocionals-socials: Fomenta
la participació, la interacció i la comunicació social en el grup. Millora
l’estat d’ànim i l’autoestima. Permet fluir les emocions. Redueix i prevé
l’aïllament i soledat. Estimula la sensibilitat.
En definitiva la música possibilita
l’equilibri dels dos hemisferis, per aprendre a saber expressar els sentiments
i emocions, per potenciar l’empatia vers l’altre, per desenvolupar la imaginació,
la intuïció i la creativitat per a una societat on els humans se sentin
feliços, i gaudeixin plenament de la música tot adquirint i ampliant uns
coneixements musicals teòrics i pràctics que els permeti una nova visió de
viure i una nova manera diferent de gaudir i percebre la música d’ahir i
d’avui.
Meritxell
Pubill
Professora
de Música de l’Institut Rafael Campalans
31 marcç 2016

