El món literari de Mercè Saurina




L'escriptora catalana Mercè Saurina, el dia 2 de març a la tarda, va venir a l’institut a fer una xerrada dels dos llibres opcionals que hem llegit els alumnes de primer de batxillerat: Rèquiem per a contrabaix i Com llunes de saturn. Durant aquesta estona, els alumnes van conèixer de primera mà com va construir l’autora l'argument dels seus dos llibres i finalment, van tenir l'oportunitat de fer-li preguntes i que ella les pogués contestar d'una manera més propera.
Tot seguit us exposem algunes de les sensacions personals d’alumnes de primer de batxillerat al voltant de l’activitat de la lectura. La possibilitat de tenir contacte directe amb un escriptor o escriptora és una experiència molt satisfactòria i que els alumnes valoren.
Anna Soler

La xerrada sobre Rèquiem per a contrabaix, de Mercè Saurina, em va servir per aprofundir més en el que havia llegit i per aclarir alguns dubtes que tenia, tot i que jo ja havia intentat treure’n l’entrellat. El que més em va sobtar és que moltes de les coses que passen en el llibre siguin certes, com per exemple el maltractament a la Lys, o la malaltia que pateix el seu nebot. L’escriptora ens va explicar que algunes d’aquestes experiències havien estat viscudes per amigues seves. La pregunta que jo li volia fer, però que ja va respondre amb anteriors intervencions que li van fer altres companys de tertúlia, era per quina raó havia triat un contrabaix i no un altre instrument –de fet Mercè Saurina va fer la carrera de música i és pianista-. Ens va explicar que quan va apuntar les seves filles a música no els va deixar escollir el contrabaix, ja que és un instrument molt gran i pesat, però a l’escola de música de música on estudien les seves filles hi havia una nena que el tocava i el seu pare sempre l’havia de dur amunt i avall. En triar el contrabaix per la seva novel·la l’autora va voler, d’una banda, retre un homenatge a aquest pare, però per l’altra ho va fer perquè la Lys és una noia molt sensible que qualsevol cosa l’afecta i el contrabaix és un instrument de pes i fort, és a dir l’oposat de la mateixa Lys.

Gràcies a la tertúlia amb l’autora he entès molt millor el llibre, i penso que si algun dia el rellegeixo hi veuré la història real i dura que és d’una altra manera que quan desconeixia que es tractava d’una història basada en fets verídics.
Tània Matas

Els alumnes de 1r de batxillerat podíem escollir com a lectures opcionals Rèquiem per a contrabaix i Com llunes de Saturn. Jo em vaig llegir Rèquiem per a contrabaix, i em va agradar molt, així que em vaig interessar per la xerrada i per l’escriptora. La vaig trobar molt interessant i totes les preguntes que vam fer els companys de tertúlia em van ajudar a descobrir coses que no sabia i em van sorprendre o confirmar el que ja em pensava. Vaig tenir la sensació que la Mercè Saurina, si continua escrivint novel.les com aquestes amb l’actitud tan positiva que va mostrar, la seva creativitat i el seu interès per l’escriptura, aconseguirà arribar molt lluny.
Ariadna Carreiras

Fa pocs dies vaig assistir a una tertúlia literària, organitzada a l’institut, amb el protagonisme de l’escriptora i filòloga Mercè Saurina.

La conferència va girar e l’entorn de les dues novel·les que ha escrit, Com llunes de Saturn i Rèquiem per a un contrabaix.

Des del meu punt de vista l’acte no va estar malament, ja que l’autora ens va respondre els dubtes que se’ns havien presentat mentre llegíem la novel·la, i ens va revelar algun dels seus secrets com a escriptora. Va ser en aquest punt de la xerrada on em vaig endur una sorpresa. Ens va comentar que quan comença a escriure un llibre no elabora cap esbós, ni cap guió, simplement va redactant una història. Això em va sobtar perquè jo creia que tots els escriptors feien molts esborranys abans d’escriure el redactat definitiu de la novel·la. 

A manera de conclusió diré que vaig gaudir una bona estona d’una tertúlia literària sobre dos llibres llegits que em van tocar la fibra.
Eva Jou